12 milyar dolarlık pazara çocuklar karar veriyor

Cumartesi 12.07.2009

Türkiye'de 12 milyar dolara ulaşan çocuk ürünleri pazarında artık miniklerin sözü geçiyor. Araştırmaya göre, çocuklar artık ne yiyip ne içeceklerine, ne giyeceklerine kendileri karar veriyor. Marka sadakatleri ise güçlü değil

Pazar araştırma şirketi Millward Brown'ın çocuklara yönelik yapılan reklamların niteliğini değerlendirmek amacıyla gerçekleştirdiği 'Çocuklar ve Marka' araştırmasında, milenyum çocuklarının ne yiyip ne içeceklerine, ne giyeceklerine artık kendilerinin karar verdiği ve marka sadakatlerinin hiç güçlü olmadığı ortaya çıktı. Araştırma, günümüz çocuklarının markalarına, yetişkinlere göre yüzde 40 daha az sadık olduklarını gösterdi. Dünyada 400 milyon kentli çocuğun 500 milyar dolarlık alışveriş etkinliği yarattığı tahmin ediliyor. Türkiye'de ise bu pazarın büyüklüğü yaklaşık 12 milyar dolar civarında ve dünya pazarının yüzde 2.4'ünü oluşturuyor. Millward Brown Türkiye her yıl olduğu gibi, bu yıl da 8 bin 500 çocukla görüşerek, çocuk tüketim trendlerini farklı kategoriler bazında takip etti. Yürütülen araştırma sonuçlarına göre; marka sadakati kişinin 10'uncu yaşıyla birlikte başlıyor ve 30 yaşında doruğa ulaşıyor.

MARKA TANIYORLAR
Çocukların marka ismini tanımaları 3 yaşında, marka sevgisi 9 yaş civarında başlıyor. Markaya olan sadakat ise 10 yaş ve üstü çocuklarda görülebiliyor. Son 10 yıldır çocukların tüketim eğilimlerinin ve marka algılarının çok değiştiğine değinen Millward Brown Türkiye Genel Müdürü Betül Khan, şunları kaydetti:

ALIŞKANLIK DEĞİŞTİ
"Pazarlama yöneticileri çocuklara yönelik reklamlarına medya planlama bütçesi ayırırken, artık yetişkinleri baz almamalı. Tabii, satın almada çocuk etkisi olduğu kadar, son kararı ebeveynlerin verdiği de aşikar. Çocuk deyince dikkat edilmesi gereken pek çok nokta var. Çünkü dünyadaki hızlı değişimle birlikte çocukların yaş grubu da tüketim alışkanlıklarını ve marka algılarını kısa sürede değiştirebiliyor. Hedef kitle 9 yaş ve altı çocuklar ise, sadakat yaratmaya yönelik pazarlama stratejileri yerine, taktiksel stratejiler uygulamak daha doğru olacaktır."
BİZE ULAŞIN