Devlerin ilk yarı yıl sonuçları pek parlak değil

Pazar 03.08.2009

Global krizin pençesine düşen otomotiv sektörünün dev markalarından önemli bir kısmı yılın ilk yarısını zararla ya da önemli kâr kayıplarıyla kapattı. Umutlar ikinci yarı yılda...

Global ekonomik krizin otomotiv sektörüne verdiği zarar 2009 yılının ilk 6 aylık döneminin sonuçlarıyla iyice açığa çıktı. GM ve Chrysler'in iflas noktasına gelmesi, krizin ilk büyük darbesiydi. ABD'den sonra Avrupa ve Uzakdoğu'yu da etkisi altına alan kriz, otomobil üreticilerinin kabusu oldu.

FİAT KAR AÇIKLADI

Avrupa'nın satışlar açısından en büyük grubu olan VW Group, 2009 yılının ilk 6 ayını 494 milyon euro kâr ile kapattı. Bu rakam 2008 yılının aynı dönemine göre yüzde 81 gerileme anlamı taşıyor. Grubun 2008'in ilk yarısındaki kârı 2.5 milyar euro idi. Kâr etmeyi başaran diğer Avrupa markası ise Fiat oldu. Avrupa hafif ticari araç pazarında Türkiye'de üretilen Fiorino ve Doblo ile önemli satış rakamlarına ulaşan Fiat, 2009 yılının ilk 6 ayında 125 milyon euro kâr elde etti.

'SERBEST DÜŞÜŞ'
Mercedes, Maybach ve Smart markalarını bünyesinde bulunduran Daimler, ilk 6 ayda yaklaşık 2.34 milyar euro zarar etti. Fransız otomotiv şirketi Renault ise ekonomik krizin küresel oto satışlarında 'serbest düşüşe' yol açması nedeniyle, bu yılın ilk yarısında 2.71 milyar euro zarar ettiğini açıkladı. Renault, geçen yıl aynı dönemde 1.58 milyar euro kâr etmişti.

CİRO ARTTI KÂR DÜŞTÜ
Taşıt Araçları Yan Sanayicileri Derneği'nin (TAYSAD) yaptığı bir araştırmaya göre; otomotiv yan sanayiinde 2008'de bir önceki yıla oranla, cirolar artmasına rağmen kârlarda azalma yaşandı. Dernek, cirolarının yüzde 8.8 oranında artmasına rağmen kârlılıklarının aynı dönemde yüzde 48 oranında azalmasını 'çok ilginç' olarak değerlendirdi. TAYSAD, üyelerinin kârlılık seviyelerinin daha da aşağıya düşmemesi için tedbirler almasını önerdi.

BMW'NİN EN LÜKSÜ
Lüks sınıfın en önemli modellerinden biri olan BMW 7 Serisi'nin en güçlü versiyonlarından 760i ve 760Li tanıtıldı. Her iki araçta da 6.0 litre hacminde, çift turbo beslemeli V12 motor yer alıyor. 544 HP güç üreten yeni motor, maksimum torku olan 750 Nm'ye sadece 1500 d/d'de ulaşıyor. Motor gücünü tekerleklere iletme görevi ise 8 ileri vitesli otomatik şanzımana verilmiş. Güçlü motor ve şanzımanın birlikteliği 760i'nin 100 km/s hıza süper spor otomobillere benzer şekilde 4.6 saniyede çıkmasını sağlıyor. 760i'nin arka kısmında daha fazla alan isteyenler için, 14 cm daha uzun şasiye sahip 760Li sunuluyor.

ALIM POTANSİYELİ VAR AMA...
Hyundai Assan Türkiye Genel Müdürü Kurthan Tarakçıoğlu, Türkiye'de bugün çok büyük bir otomobil alma potansiyeli olduğunu belirterek, "Ancak dünyadaki mevcut şartlar sebebiyle maalesef bu potansiyel ortaya çıkartılamıyor'' dedi.

ÖTV İNDİRİMİ KAYBI AZALTTI
Tarakçıoğlu, otomotiv sektöründe 2009 yılının ilk 6 ayına bakıldığında, geçen yılın ilk 6 ayıyla paralel göründüğünü söyledi. Hükümetin 15 Mart- 15 Haziran arasında ÖTV'ye teşvik indirimi uyguladığını hatırlatan Tarakçıoğlu, "Bu sayede geçen yıla göre aynı paralelde devam ediyoruz. Yoksa geçen yılın yaklaşık yüzde 30-40'lar altında bir taleple karşılaşılacaktı'' diye konuştu. Tarakçıoğlu, 1 Ekim sonrası da hükümetin sektöre destek vermesi gerektiğini kaydetti.

TOYOTASA'DAN GARANTİ EXTRA
Toyotasa, Garanti Extra programı ile 30 ay veya 50.000 km'yi geçmemiş Toyota araç sahiplerine 6 yıl ve sınırsız kilometre avantajı ile garantilerini uzatma fırsatı sağlıyor. Toyota araçlarının 3 yıl/100.000 km'lik garanti süresine ek olarak 3+2 veya 3+3 yıl ve sınırsız km garanti fırsatları sunuluyor. Garanti Extra hizmetlerinden faydalanabilmek için periyodik bakımların Toyotasa Yetkili Servisleri'nde düzenli olarak yaptırılması ve Garanti Extra El Kitabı'nın araçta bulundurulması yeterli oluyor.

DACİA VE RENAULT: 10 YILLIK ORTAK BAŞARI
Romen Dacia ile Fransız Renault, birlikteliklerinin 10. yılını kutluyor. 1999 yılının Temmuz ayında Dacia'nın yüzde 51 hissesini alan Renault, 2003 yılından bu yana Dacia sermayesinin yüzde 99.3'ünü elinde bulunduruyor.

YENİ MODEL GELİYOR

Renault, Dacia'nın Piteşti Fabrikası'nın modernleştirilmesi için 1999-2004 yılları arasında toplam 489 milyon euro yatırım yaptı. Bu yatırım sonucu 2004 yılında ilk olarak Logan Sedan satışa sunuldu. Bu lansmandan itibaren bugüne kadar yaklaşık 1 milyon adet Dacia satıldı. Dacia yeni 4x4 modelini hazırlıyor.
BİZE ULAŞIN