TURKCELL İMSAKİYE
TURKCELL İLE RAMAZAN

Lifli besinlerin insan sağlığına olan yararları

28 Ocak 2010, Perşembe | Güncelleme: 00:04
LİF NEDİR?
lLifler belirli sayıda kompleks maddelerden oluşmuş karbonhidratlardır. lLifler vitamin, mineral ve nişasta yönünden zengin, yağ yönünden fakirdirler. lLifi bağırsaklardaki bakteriler çözerek sindirilecek duruma getirirler.

LİFLİ BESLENMENİN YARARLARI
lLifler sayesinde sindirim sistemi hareketlenir. lBesinlerin ince bağırsaktan kalın bağırsağa geçmeleri hızlanarak kabızlık önlenir.
Kabızlığı önlemek, bağırsaklarımızın daha düzenli çalışmasını sağlamak için liften zengin besinlerle beslenin.
Lifler midede doluluk hissi verir, aşırı yemeyi engeller.
Lifler kolesterolün düşmesini sağlar, ayrıca kan şekeri denetiminde de rol oynar.
İleride oluşabilecek birçok rahatsızlığa karşı korunmaya da yardımcı olur. Lifler iki çeşittir;

1- Çözülebilen lifler.
2- Çözülemeyen lifler.

1-ÇÖZÜLEBİLEN LİFLER:
Sebze, meyve, yulaf, kuru baklagiller.
Bu tür lifler şekerin emilimini yavaşlatıp, kan şeker düzeyini de ayarlıyorlar.
Ayrıca kötü kolesterolü de düşürüyor.

2-ÇÖZÜLEMEYEN LİFLER:
Kompleks karbonhidrat içeren buğday ekmeği, buğday, kahverengi pirinçte bulunur.
Bu tür lifler suyu emip dışkıya hacim kazandırıyor ve kabızlığı önlüyorlar. Bunlar ayrıca tokluk hisside verirler.

NE KADAR TÜKETMELİYİZ?
Günlük lif tüketimimiz 18 ile 30 gr arasında olmalıdır.
Zayıflama programına girenler günlük lif tüketimini üst sınır olan 30 grama çekmelidir.
Kabızlık problemi olanlar da 30 gramı aşmamalıdır.
Lif alımını kademeli olarak arttırmak gerekir.
Aşırı lif tüketimi, şişkinlik, bulantı veya gaza neden olur.
Kalsiyum, demir, çinko gibi bazı mineralleri bağlayarak vücuttan atılmasına yol açar.
Çözülemeyen lifler sindirilemediklerinden dolayı az kalori içerirler.
Yağların emilimini azaltırlar.
Ne kadar çok lif tüketimini arttırırsak o kadar da bol su içmeliyiz.
Sebzelerdeki liflerin çoğu pişirilirken zarar görür.
Onun için çiğ veya az pişmiş olarak tüketmeye çalışalım.
Çözülebilen lif türleri yiyeceğin glisemik endeksini düşürürler.
Buğdaydan elde edilen doğal un, beyaz una çevrilirken birçok özel işlemlerden geçiriliyor.
Her şeyden önce liflerin yüzde 95'i kaybolurken, çok önemli minerallerimizden olan kalsiyumun yüzde 60'ı, çinkonun yüzde 78'i ve magnezyumunda yaklaşık yüzde 85'i yok oluyor.
Bunların dışında bazı kimyasal maddeler ile unun rengi iyice açılıyor.
Bu şekilde hazırlanmış bir un doğallığını yitiriyor.
Liften fakir olan beyaz ekmek mideyi çabuk terk edeceğinden hem tokluk hissini yakalayamayız hem de yüksek glisemik indeks yiyecekler grubuna girdiğinden kan şekeri düzeyini ani yükselterek insülin salgılamasını artırır bu da iştahın açılmasına neden olur.
Kısaca yedikçe yeme hissi daha da artar.
Daha sağlıklı yaşam için; içinde B vitaminleri, antioksidan, E vitamini, gerekli olan mineralleri, omega 3 ve 6 gibi doymamış yağ asitlerini doğal olarak bulunduran esmer ekmeğe yönlenmeniz çok daha iyi olacaktır.
BİZE ULAŞIN