TURKCELL İMSAKİYE
TURKCELL İLE RAMAZAN

Tuz tüketimi nasıl olmalı

30 Ocak 2010, Cumartesi | Güncelleme: 01:12

NE İŞE YARAR?
İnsan vücudundaki su dengesini sağlayan en önemli madde tuzdur. Tükettiğimiz besinlerde tuz bulunsa da bu dengeyi yeteri kadar sağlayabilmek için dışarıdan az miktarda tuza gereksinim duyarız.
* Vücudumuzda kanda ve tüm sıvılarda tuz bulunur.
* Kas ve sinir sisteminin etkili çalışmasını sağlar.
* Besinlerin hücre içine taşınmasını sağlar.
* Kalp kasının çalışmasını, tüm kasların gevşemesini sağlar.
* Kan basıncını ayarlar.

NERELERDE BULUNUR?

* Sofra tuzunda aşağı yukarı yüzde 40 sodyum bulunur.
* Paketlenmiş, kutulanmış ve işlemden geçmiş her türlü ürünlerde.
* Zeytin, peynir gruplarında
* Cipsler, bisküviler, çerezler, grisiniler vs.
* Ekmekte, kekte bile tuz vardır.
* Turşu, hardal, salamuralarda bol miktarda tuz vardır.

GÜNLÜK İHTİYAÇ NE KADAR?
* Sağlıklı bir bireyin günlük tuz gereksinimi 4-6 gr. arasındadır.
* Dışarıdan ilave aldığınız tuz 1.5 gramdan fazla olmamalıdır.
* Bunun eşdeğeri olan ½ tatlı kaşığı tuz tüketimi gün içerisindeki ihtiyacınızı çok kolaylıkla sağlar.
* Günlük tuz gereksiniminin zaten 4/3 doğal besin kaynaklarından alıyoruz.
* Yediğimiz tüm besinlerde tuzun olduğunu unutmayalım.
* O nedenle yemek pişirirken ve sofrada tuz kullanımında çok dikkatli olmalısınız.
* Yemeğin tuzuna bakmadan, tabağınıza tuzluktaki tuzları hemen boşaltmayın.
* Unutmayın ki dilinizin ucunda, yanında ve altında "tuzlu, tatlı, ekşi ve acı" duyu organları vardır.
* Tuzu çok tükettiğinizde yemekteki diğer tat duygularını pek fark edemezsiniz.
* Yemeklerin gerçek tadını, bilinçli tuz tüketimi ile ancak fark edebilirsiniz.

FAZLA TÜKETİM RİSKLERİ
* Günlük tuz tüketiminizi arttırdığınızda kandaki sodyum miktarı artar.
* Tuz miktarı arttıkça susama hissi çoğalır.
* Susamaya karşı, su içme gereksinimi doğar.
* Vücut bu sefer her damla suyu depo eder.
* Böbrekler vücuttaki sodyum düzeyini belirler.
* Sodyum fazlası ne yazık ki depo edilmez.
* Alınan fazla sodyum idrar ve terlemeyle atılır.
* Gereğinden sık idrara çıkınca, idrarla sadece sodyum kaybı olmuyor.
* Çok önemli diğer minerallerden potasyum, magnezyum ve kalsiyum kaybı olur.
* Fazla tuzu böbrekler atamadığında da vücutta özellikle bacaklarda ve ayaklarda ödem oluşabilir.
* Hanımların büyük sorunlarından biri olan selülit fazla tuz tüketimiyle daha da artar.
* Çünkü selüliti oluşturan yağ, tuz ve su molekülleridir.

EKSİKLİĞİNDE NE OLUR?
* Yeterli ve dengeli beslenen ve sağlık sorunu olmayan kişilerde sodyum eksikliğine pek rastlanmaz.
* Sağlığı bozulmuş, ishal ve kusma gibi rahatsızlığı olanlarda sodyum eksikliği görülebilir.
* Sodyum eksikliği; baş dönmesine, tansiyon düşüklüğüne, iştahsızlığa, dikkat dağınıklığına neden olabilir.
* Aşırı sıcağa dayanıksızlık gibi belirtilerde görülebilir.
* Vücut sıvılarında sodyum ve potasyum bir terazinin hassas kefeleri gibi denge içersinde bulunur.
* Birini azaltır ya da çoğaltırsak o hassas dengenin bozulmasına neden oluruz.
* Bu da sizin sağlığınızı olumsuz etkiler.
* Tercihinizi düşük sodyumlu tuzlardan yana kullanın.
* Kaybedilen her litre su için, tuz kaybının 1.5 gr. olduğunu unutmayalım.



İZMİR'İN ÜNLÜ GÜZELLERİ


ERKEK KARDEŞİ İÇİN ÇOCUK DOĞURACAK

ZAMANIN YOK ETTİĞİ YILDIZLAR

YAŞLANDIKLARINDA BÖYLE OLACAKLAR

BELEDİYE OTOBÜSLERİNDE UNUTULAN EŞYALAR
BİZE ULAŞIN